lørdag 4. april 2015

Revbergtinden på sitt beste.

Borte bra, men hjemme best. I dag var det Kvaløya som leverte varene. Påskevær og silkeføre i kjente omgivelser. Det eneste som er litt ustabil for tida er familiekjære skikompiser. Påskehøytiden er jo en tid der familien samles for kos og hygge.Jeg ble nødt til å lade den gamle ipoden og ta med gorillastativ til kameraet som erstatning. Janis og  Hendrix er bra selskap på skituren de også. Så slipper man jo all den småpraten i de verste motbakkene.
Det så bra ut mange plasser utover Kvaløya i dag og det sto mange biler parkert langs veiskuldrene. Både fjell og strandsoner var godt besøkt i dag. Jeg for min del foretrekker høyda på denne tiden og endte opp innerst i Grøtfjorden.
Det var en god del biler parkert ved veien. Heldigvis går storparten opp til St.Hollendaren som er et flott fjell. Det var kun en som hadde lurt seg foran meg opp til Revbergtinden. Det var litt skuff når jeg kom opp og så det ene sporet, men et spor er innafor.
Føret i dag tror jeg er det beste jeg har hatt opp til Revberginden/Hollendaren. 15-20 cm lett tørrsnø på hardt underlag er en drøm for oss telekjørere. Nå er nok grunnen også at jeg har de fleste turene opp hit senere på våren der mer skal klaffe for å få optimale forhold. Lett og fint føre opp, selv om det ble litt grynning for å ikke gå seg fast i alle zikk-zakkene. Kun siste nordøstvendte rygg til toppen hadde parti som kun trass gjorde at ikke skiene måtte på sekken.
Det var vindstille og fint på toppen, så det ble en kvikklunsj og matpakke i vidunderlige omgivelser. Jeg kom meg ikke ned på vår faste rasteplass over eggen og ned på ei steinhylle på Ersfjordsida. Snøskavelen lå så langt ut at det var vanskelig å finne rette plass. Skulle hatt litt lenger hals, så man slapp å gå så langt ut på skavelen å leite.
En av vinterens fineste turer og nå er det bare to kvikklunsjer igjen i denne påsken.

Vågbotm med St.Hollendaren og Revbergtinden
Revbergtinden. Normalruta langs ryggen opp.



Grøtfjorden blank og fin i dag.

Gode muligheter for de med korte ski og liker renner.

Jeg var sent ute i dag, så en luring hadde vært meg i forkjøpet.

Når skikompisan uteblir er det godt å ha hjelpemidler for å få dokumentert turen. Her på vei opp langs ryggen.

Vakre topper, 836 toppen.

Eggen bort til St.Hollendaren.



Vengsøya

St.Hollendaren var godt besøkt i dag.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar